Checklist “Ik verkoop mijn opbrengsteigendom”
Vandaag de dag vereist de verkoop van uw onroerend goed een reeks stappen die moeten worden genomen “voordat u begint”, waarvan de overgrote meerderheid WETTELIJK ESSENTIEEL zijn.
Vandaag de dag vereist de verkoop van uw onroerend goed een reeks stappen die moeten worden genomen “voordat u begint”, waarvan de overgrote meerderheid WETTELIJK ESSENTIEEL zijn.
Wees voorzichtig: als de koper niet volledig op de hoogte is van de wettelijke situatie op het gebied van stedenbouwkundige verordeningen, wordt u aansprakelijk gesteld!
Vergeet ook niet dat makelaars en/of notarissen verplicht zijn om transparant te zijn over deze situatie.
(Een zolder ombouwen tot slaapkamer zonder bouwvergunning, een commerciële benedenverdieping ombouwen tot woonruimte, de splitsing van een grote flat in 2 eenheden, het afsluiten van terrassen aan de achterkant, het vervangen van ramen met andere ontwerpen en materialen dan oorspronkelijk gebruikt… dit zijn slechts enkele klassieke voorbeelden van overtredingen).
De situatie hoeft niet zozeer in orde gemaakt te worden, maar de toekomstige koper moet goed geïnformeerd worden zodat hij de situatie zelf kan aanpakken.
Een erkende PEB-certificeerder komt bij je thuis om een expertiserapport op te stellen om de energiewaarde van elke wooneenheid te bepalen.
Je bent wettelijk verplicht om het resultaat van dit certificaat te vermelden in alle reclame, aankondigingen en advertenties.
Afhankelijk van het gewest verschilt de situatie, maar in elk geval moet de verkopende eigenaar actie ondernemen.
Uiterlijk op de datum van de verkoopakte moet u de koper een keuringsverslag bezorgen van de elektrische installatie van elke wooneenheid (dit geldt voor alle woningen).
De wet verplicht u niet om ervoor te zorgen dat de installatie conform is wanneer u verkoopt, maar verplicht u wel om de koper te informeren over de staat van uw installatie en als deze niet conform is, moet de koper de nodige werkzaamheden uitvoeren om deze binnen 18 maanden na de datum van de verkoopakte in overeenstemming te brengen.
Het certificaat is 25 jaar geldig.
Potentiële kopers vragen vaak om een kopie van de plannen van het gebouw: het is sterk aan te raden om archiefplannen of recente schetsen van het hele gebouw te maken, die ook nodig zijn voor de aanvraag van stedenbouwkundige informatie.
Deze kunt u vooraf aanvragen bij de archiefdienst van de betreffende gemeente.
De verkopende eigenaar moet een dossier indienen met alle informatie over de levensduur van het pand sinds 2001: uitgevoerd onderhoud, werken, ontmanteling en/of vervanging van installaties, facturen van de eigenaars, elektrische plannen, enz.
De verkoper heeft een aantal verplichtingen met betrekking tot een stookolietank, voornamelijk afhankelijk van de capaciteit van de tank:
Potentiële kopers moeten worden geïnformeerd over eventuele juridische procedures of geschillen met betrekking tot het te koop aangeboden pand.
Uiteraard moet u proberen de beschikbaarheid van de verschillende huurders zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, zodat u niet te veel hoeft te verplaatsen!
De verkoop van een opbrengsteigendom vereist duidelijke en uitgebreide informatie over de huursituatie voor potentiële kopers.
Een tabel met de bezetting van de verschillende huurders en de werkelijke huurprijzen moet worden verstrekt, en kopieën van de lopende huurcontracten, inventarissen van inrichting en toebehoren, huurwaarborgen, voorheffingen enz. moeten worden bijgevoegd.
Een goede raad: probeer uw verkoopakte op te stellen aan het begin of het einde van de maand om ingewikkelde “prorata temporis”-berekeningen tussen de partijen te vermijden wanneer de verkoopakte wordt ondertekend.
Het werk van een professionele tussenpersoon die gespecialiseerd is in vastgoedbeleggingen bestaat uit :